WHO: in 2030 is er een obesitas-epidemie, maar niet in Nederland

  • Doortje Briedé

    Europa krijgt in 2030 te maken met een epidemie van obesitas, zo waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vandaag op een Europees congres over obesitas in Praag. Dat zou blijken uit een studie, uitgevoerd in opdracht van het Europees Regionaal Bureau van de WHO in Kopenhagen. De WHO spreekt van een “enorme crisis”, schrijft persdienst AFP.

    In 2030 zouden vrijwel alle Ierse volwassenen lijden aan obesitas of overgewicht en, naar verwachting, een derde van alle vrouwen in Groot-Brittanië. Ook in Griekenland, Spanje, Zweden, Australië en Tsjechië zou het aantal obesitasgevallen aanzienlijk toenemen. Zo zou het aantal zwaarlijvige mannen in Griekenland verdubbelen, ten opzichte van 2010 (20 procent, 2030: 40 procent). In Spanje zou het aantal stijgen van 19 naar 36 procent.

    Nederland vormt een uitzondering. Volgens de prognose zou het aantal obesitasgevallen hier dalen met 2 procent, van 10 procent in 2010 naar 8 procent in 2030.

    Lees verder op nrc.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Waarom zijn wij minder dik dan de rest van Europa?

    Europa heeft in 2030 een epidemie van overgewicht en obesitas, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Bijna heel Europa, want niet in Nederland. Wij worden juist dunner. Hoe kan dat?

    Om het verschil even goed aan te duiden, kan je hieronder door te swipen erachter komen hoeveel dikker de Europeaan wordt vergeleken met de Nederlander.

    Terwijl bijna heel Europa verder uitdijt, zijn wij over 15 jaar dus slanker. Het antwoord op de vraag waarom, hoor je niet zo vaak: goed beleid. Dat zegt hoogleraar Voeding en Overgewicht aan de VU Jaap Seidell tenminste. “Wij zijn vroeg begonnen: in 1987 waarschuwde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) al voor obesitas.”

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Heel gelukkig, alleen niet met haar lichaam

    Wie te dik is, eet te veel. Maar dat is niet het hele verhaal over obesitas, waar meer dan 10 procent van de Nederlanders aan lijdt. Laura van Erp, die in de Trouw-campagne laat zien hoe op zwaarlijvigheid wordt gereageerd, vertelt hier haar verhaal.

    De Laura van deze foto's bestaat niet meer. Afgelopen maandag liet ze haar maag verkleinen. Het orgaan waarmee ze vele duizenden boterhammen, bananen, aardappels, gehaktballen, salades, boontjes, tomatensoep, taart en chips verteerde, heeft nu de omvang van een kiwi. De ingreep zal spoedig ook haar uiterlijk veranderen: mensen vallen na een maagverkleining gemiddeld 1 à 2 kilo per week af. Met een beetje geluk bereikt Laura volgende zomer al haar doel: de aanschaf van een bikini. Het zou de eerste van haar leven zijn.

    Laura van Erp is 26 jaar. Ze heeft twee honden, een poes, een lieve vriend Bryan, een eigen appartement en een leuke baan als assistent-begeleidster in de gehandicaptenzorg. Ze is heel gelukkig, vertelde ze in de weken vóór de operatie. “Alleen niet met mijn lichaam.”

    Dat lichaam was veel te zwaar, het zat haar dwars, de kilo's verkleinden ook haar kans op zwangerschap, terwijl zij en Bryan heel graag kinderen willen. Ook om die reden besloot Laura tot een nieuw leven, met een minimaag.

    “Ik had nooit gedacht dat ik zo ver zou gaan”, schrijft ze op haar weblog. “Om mijn eigen pad met geluk te bewandelen samen met mijn liefde aan mijn zijde!”

    Lees verder en bekijk video op trouw.nl

    Doortje Briedé-Bultman