Natuurlijk begrijp ik best dat het niet alleen vervelend is maar ook geld kost als mensen niet komen opdagen voor een afspraak in het ziekenhuis. Maar ik hoop hartgrondig dat het omgekeerde ook gaat gelden, dus dat ik het ziekenhuis een rekening kan sturen als ik niet of veel te laat geholpen word.

Een paar maanden geleden heb ik nog heel heel heel heel heel heel lang zitten wachten tot ik, ruim 2,5 uur (!) na het afgesproken tijdstip, aan de beurt was bij mijn specialist. Er waren wat spoedgevallen tussendoor gekomen, hoorde ik achteraf. Maar waarom wordt dat dan niet verteld wanneer ik me ruim voor het afgesproken tijdstip aan de balie meld? Dan had ik kunnen kiezen tussen lang wachten of een nieuwe afspraak maken. Toch?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden om de voorgestelde boete wederzijds te laten gelden.

Doortje

'Boete bij niet opdagen ziekenhuisafspraak'

Ziekenhuizen die patiënten een boete opleggen als ze niet komen opdagen bij een afspraak. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vindt het een goed idee. Bij het Medisch Centrum Haaglanden daalde tijdens een proef hiermee het aantal wegblijvers van 7,5 procent in 2010 naar 4 procent na het invoeren van een boete.

De minister benadrukt dat ze ziekenhuizen niet wil verplichten een boete in te voeren. ,,Het sturen van bijvoorbeeld een sms'je vlak voor een afspraak is ook een goede manier om het aantal mensen dat niet komt op dagen, terug te dringen'', schrijft ze in een woensdag verstuurde brief aan de Tweede Kamer.

Het aantal wegblijvers verschilt sterk per ziekenhuis en zelfs per afdeling in een ziekenhuis. De minister wil daarom dat ziekenhuizen met elkaar bespreken wat de beste aanpak kan zijn om het aantal wegblijvers terug te dringen.

Artikel gelezen bij Kassa