Video: zo voelt het om je haar te verliezen door ziekte

• Doortje Briedé

“Toen ik een pruik droeg gaf niemand me complimentjes. Nu ik ervoor kies om mijn kale hoofd te laten zien, krijg ik bijna iedere dag te horen hoe mooi ik ben.” Negen pakkende portretten.

Vogue laat negen vrouwen aan het woord die door ziekte hun haar verloren zijn. Het idee groeide nadat Vogue-werkneemster Phoebe de Croisset zelf tot twee maal toe haar haren verloor in haar strijd tegen leukemie.

Lees verder en bekijk video op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Vrouwen trots op hun kale koppie

De diagnose kanker is al erg genoeg. Maar dan ook nog je haar verliezen… Toch lieten veertig vrouwen zich fotograferen zonder haar. ,,Ik ben zo trots op deze mooie foto's.''

Vraag één aan de dokter: overleef ik het? Vraag twee: ga ik mijn haar verliezen? Op beide vragen kregen Claudia van Kessel (38) en Helga van der Meij (54) ‘ja’ te horen. ,,Ik vond het vreselijk dat ik mijn krullen kwijt zou raken,'' vertelt Van Kessel. Meteen na de eerste chemokuur, begin 2013, was het zover: bij bosjes viel haar haar uit. Zo snel mogelijk nestelde ze zich in de stoel van een bekende haarwerkenzaak in Haarlem.

Daar ziet Annemiek Sikkenk al jaren vrouwen binnenkomen die hun kaalheid zo snel mogelijk voor de buitenwereld willen verbergen. Begrijpelijk misschien, maar onterecht, vindt ze. ,,Konden ze door hun tranen heen maar zien hoe mooi ze zijn,'' zei ze tegen haar zus, fotografe Carolien Sikkenk. Zij kwam op het idee die schoonheid vast te leggen.

Lees verder op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman