De Enschedese Antoinette Kool (61) meldde zich zondagmorgen met acute blaasontsteking bij haar apotheek, maar mocht er niet naar het toilet. Daardoor moest ze op straat plassen. ,,Zo vernederend."
Ongeloof en woede strijden bij Antoinette Kool om voorrang. De 61-jarige Enschedese kan eigenlijk nog niet bevatten dat er voor haar niets anders op zat dan op straat te plassen. Voor de Centrum Apotheek aan de Beltstraat in Enschede, waar ze niet naar het toilet mocht. ,,Op klaarlichte dag zat ik daar. Zo vernederend. Schandalig vind ik het."
Ze was zondagmorgen om 11 uur door de huisartsenpost doorverwezen naar deze apotheek vanwege een acute blaasontsteking. ,,Daarmee kun je hooguit een kwartier zonder toilet, soms niet eens. En het is een pijnlijke plas die je dan moet doen", licht Antoinette Kool toe.
Ook bij de huisartsenpost was ze al naar het toilet geweest. ,,Die is overigens keurig direct bij de ingang. Bij de Centrum Apotheek moest ik echter ook direct weer naar de wc. Ik heb gevraagd of ik naar het toilet mocht, maar er werd me gezegd dat er geen toilet aanwezig was. Zo'n grote apotheek en nog geen twee vierkante meter voor een toilet? Bij mijn eigen apotheek in Twekkelerveld is gewoon een wc beschikbaar. Dat mag je toch ook verwachten op een plek waar vele, nota bene soms zieke mensen komen?"