“Er is iets structureel mis in de Nederlandse zorgsector.” Harde woorden van Stephanie van Gool uit Helmond. De 32-jarige kankerpatiënte is al jaren in ‘een hevige strijd’ verwikkeld met de Tilburgse zorgverzekeraar CZ. Een recente afwijzing van het vergoeden van een borstoperatie was de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. “Ik heb verdomme kanker gehad. Wil niemand in dit land mij dan nog helpen?”, vertelt Stephanie geëmotioneerd aan Omroep Brabant.

Het leven van Stephanie is de laatste jaren in een stroomversnelling terechtgekomen. Het was dinsdag 22 januari 2013: de dag waarop er een agressieve vorm van borstkanker bij haar werd ontdekt. 

Stephanie moest vechten voor haar leven en verhuisde van operatietafel naar operatietafel. “Ik heb geloof ik wel negen operaties gehad, inclusief chemotherapie. Een extreem moeilijke tijd, één die ik met grote moeite heb doorstaan.”

Haar strijd verliep niet zonder gevolgen. Stephanie verloor haar rechterborst en ook haar baarmoeder en eierstokken werden operationeel verwijderd. Op kosten van het CZ kreeg ze de mogelijkheid een nieuwe borst te reconstrueren. Dat ging een aantal keren goed, maar bij de laatste ingreep ging het mis. Het grootteverschil tussen haar linkerborst en de prothese bleek veel te groot. 

Sindsdien durft Stephanie zichzelf niet meer in de spiegel te bekijken. Ze schaamt zich zo erg dat ze een nieuwe reconstructie heeft aangevraagd bij het ziekenhuis en zorgverzekeraar CZ. Die gaf deze week slecht nieuws: de ingreep ter waarde van duizenden euro’s kan niet worden vergoed.

Lees verder en bekijk video op omroepbrabant.nl

Doortje Briedé-Bultman