Longkankermedicijn niet voor elke patiënt beschikbaar

  • Doortje Briedé

    Voor een grote groep uitbehandelde patiënten met uitgezaaide longkanker, is een nieuw veelbelovend middel beschikbaar. Voor één op de vijf patiënten die ervoor in aanmerking komen, geeft het middel mogelijk enkele jaren extra overleving. Maar veel van die patiënten krijgen het medicijn niet.

    Van de twaalf ziekenhuizen die zijn aangewezen om het middel toe te dienen, doen zes dat. Binnenkort komen daar twee ziekenhuizen bij. De andere geven het middel niet, uit geldgebrek en vanwege logistieke problemen.

    Het gaat om nivolumab, een vorm van immuuntherapie. Dat geeft een krachtige stimulans aan het immuunsysteem om kankercellen aan te vallen. Het medicijn kost 50.000 tot 60.000 euro per jaar per patiënt.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    'Moet ik dan maar dood omdat ik in Nijmegen woon?'

    “Moet ik dan maar dood gaan omdat ik toevallig in Nijmegen woon? En niet in Amsterdam?” Jacobine Roelofs klinkt boos, verontwaardigd en eigenlijk ook verbaasd. De 48-jarige Nijmeegse heeft niet-kleincellige longkanker. Ze is uitbehandeld. 

    Voor patiënten als Roelofs is het nieuwe medicijn nivolumab op de markt gekomen. Het middel geeft in sommige gevallen mogelijk enkele jaren levensverleninging, maar het wordt nog niet overal gegeven omdat de vergoeding van het peperdure medicijn nog niet is geregeld.

    “Mijn arts in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen kan niets meer voor me doen”, zegt ze. “Hij is voor me gaan bellen of ik ergens nivolumab kan krijgen. In Arnhem, waar ik naar toe zou moeten, geven ze dat middel pas volgend jaar”, zegt Roelofs. “Maar dan ben ik misschien al dood.”

    Lees verder en bekijk video op nos.nl

    Jacobine Roelofs NOS

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    UMCG biedt wel immunotherapie aan longkankerpatiënten

    Het UMCG biedt wel immunotherapie aan patiënten met uitgezaaide longkanker.

    Deze behandeling met Nivolumab was de afgelopen dagen veel in het nieuws. Het UMCG meldt, dat ten onrechte onder meer in het NOS Journaal gesuggereerd werd dat patiënten van het UMCG deze behandeling niet krijgen.

    Nivolumab is een nieuwe dure behandeling, waar patiënten met uitgezaaide longkanker voor in aanmerking komen als de reguliere behandeling met chemotherapie geen uitkomst meer biedt.

    Lees verder op nieuws.nl

    Doortje Briedé-Bultman