Het is haar droombaan. Heus. En toch stopt Elma Thiel met haar werk als kinder- en jeugdpsychiater.

Thiel (59) geeft zich na een lange strijd met ‘de papierwinkel’ gewonnen. ‘Ik ben mijn autonomie kwijt.’ En: ‘Ik kan de behandeling niet meer doen zoals ik vind dat nodig is. Het moet kort en oppervlakkig.’ Collega Alex Kolman (57) houdt om diezelfde reden op met het behandelen van kinderen onder de achttien.

Net als andere Amsterdamse collega's eerder deze week trekken Thiel en Kolman aan de bel. De invoering van de nieuwe Jeugdwet verloopt volgens hen stroef. Niet alleen zijn ze vele uren kwijt aan administratie, er komt vanaf volgend jaar een vastgezet omzetplafond voor psychiaters. Veel te laag vindt Kolman, voor wie het plafond vastgesteld werd op 10.000 euro. Een niet representatief bedrag. De behandeling van een kind met complexe problemen kost al gauw 7000 euro per jaar.

'Stel, een kind heeft er het meeste baat bij om wekelijks te komen, en je spreekt de ouders en medewerkers van school en de Raad de voor de Kinderbescherming, dan gaat het hard met de tijd,' zegt Kolman, ‘dan moet ik me continu afvragen of dat wel binnen het budget past.’ Thiel: ‘Gevolg is dat je voortdurend op de klok zit te kijken of je niet over je declaratie heen gaat. Zo gaat het niet meer over welke behandeling een kind echt nodig heeft.’

Lees verder op parool.nl

’Je hebt continu het idee dat ’Het Stelsel’ meekijkt’ © Rachel Dubbe

Doortje Briedé-Bultman