29-jarige vrouw: "Waarom ik mijn leven moet beëindigen"

• Doortje Briedé

Ze is een formidabele vrouw met een enorme levenslust, maar toch zal de 29-jarige Brittany Maynard zich binnen een aantal weken uit het leven stappen. Ze is allerminst suïcidaal, maar ziet geen andere uitweg. “Ik wou dat er een genezing bestond voor mijn ziekte, maar die is er niet”, legt ze uit in een emotionele YouTubevideo.

Ze heeft al halve marathons gelopen en Mount Kilimanjaro beklommen, maar de zwaarste taak staat Brittany nog te wachten: vrijwillig sterven. “Er is geen cel in mijn lichaam die niet wil leven”, aldus de jonge vrouw. “Ik wil niet sterven, maar voor deze verschrikkelijke ziekte is er geen genezing mogelijk.”

In januari werd eindelijk duidelijk waarom de 29-jarige actieve vrouw zo'n verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen had. Ze bleek een kwaadaardige hersentumor te hebben: een glioblastoma, stadium 4. Het is de meest agressieve vorm van hersenkanker, en Brittany kreeg amper 6 maanden van de artsen. “En geloof me, voor een 29-jarige is dat een enorme klap.”

Lees verder op hln.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Ik wil vrolijk uit het leven stappen'

Brittany Maynard is een jonge vrouw van 29 die volop in het leven staat. Toch heeft ze besloten om aan het eind van deze maand een einde aan haar leven te maken. Niet omdat ze suïcidaal is, maar omdat ze koste wat kost haar ziekte, hersenkanker, de baas wil blijven.

In januari werd duidelijk waarom de 29-jarige Brittany Maynard altijd zoveel last had van hoofdpijn. De artsen constateerden dat ze de meest agressieve vorm van hersenkanker heeft. Er werd haar verteld dat ze nog maar zes maanden te leven had. Dit was een enorme klap voor de jonge vrouw.

Lees verder op telegraaf.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Kankerpatiënte rondt bucket list af vlak voor euthanasie

De 29-jarige Brittany Maynard. Afgelopen week bezocht ze met haar man en ouders de Grand Canyon (inzetjes). © Screenshot YouTube, thebrittanyfund.org.

Brittany Manyard, de 29-jarige Amerikaanse die een dezer dagen haar leven wil beëindigen, heeft het laatste onderdeel van haar bucket list afgestreept. Samen met haar man en ouders bezocht de kankerpatiënte afgelopen week de Grand Canyon.

'De Grand Canyon was adembenemend mooi', schreef de Amerikaanse op haar website, ‘en ik kon er genieten van de twee dingen die me het meest na aan het hart liggen: mijn familie en de natuur’. De foto's bij haar stukje tekst tonen een tevreden Brittany knuffelend met haar moeder Debbie en kussend met haar man Dan. Ook haar vader was erbij.

Lees verder op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Kankerpatiënte bedenkt zich: ‘Het voelt niet juist om nu te sterven’

Screenshot. © YouTube

Brittany Maynard, de terminaal zieke Amerikaanse die begin oktober aankondigde dat ze op 1 november zou sterven, komt terug op haar beslissing. In een opnieuw emotioneel filmpje legt de 29-jarige vrouw uit waarom ze uiteindelijk niet zoals gepland zaterdag wil sterven. Ze heeft naar eigen zeggen nog niet besloten wanneer ze een einde zal maken aan haar leven, maar het is een beslissing die ze nog steeds van plan is te nemen.

Het aangrijpende verhaal van Maynard, die door een kwaadaardige hersentumor geen andere uitweg ziet dan zelf een einde aan haar leven te maken, ging razendsnel de wereld rond. Haar oorspronkelijke filmpje werd al meer dan 9 miljoen keer bekeken op Youtube. De jonge vrouw werd in een mum van tijd het boegbeeld voor euthanasie in de Verenigde Staten. 

Oorspronkelijk had ze ervoor gekozen om op 1 november, enkele dagen na de verjaardag van haar echtgenoot, te sterven. De tijd die haar nog restte, gebruikte ze om haar ‘bucket list’ af te werken, waaronder een bezoekje aan de Grand Canyon vorige week. 

Toch voelt ze nu aan dat de tijd nog niet rijp is. ‘Ik voel me nog steeds goed genoeg, ik heb nog voldoende plezier en kan nog lachen met mijn familie en vrienden. Het voelt dan ook niet aan als het juiste moment nu’, verklaart Maynard. ‘Maar dat moment zal komen, omdat ik mezelf elke week zieker voel worden.’

Lees verder op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Ik wil langer blijven leven'

Eerder berichtten we al over de 29-jarige Brittany Maynard die een agressieve hersentumor heeft. Ze wilde vrolijk uit het leven stappen en daarom besloot ze om zelf te beslissen wanneer haar einde daar was. Maar nu ze die datum bijna bereikt, kijkt ze er toch anders tegenaan…

De glioblastoma, de hersentumor van Brittany, zorgt ervoor dat je op een verschrikkelijke en pijnlijke manier overlijdt. Daarom kiest Brittany er liever zelf voor wanneer ze het leven laat. Ze had gekozen voor 1 november. Maar nu die datum nadert, en ze nog kan lachen en genieten van haar familie en vrienden wil ze nog iets langer in leven blijven. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet vindt dat je zelf moet kunnen beslissen wanneer het genoeg is.

Lees verder op telegraaf.nl

Doortje Briedé-Bultman