'Gehandicapte vrouwen in India mishandeld'

• Doortje Briedé

Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) heeft een kritisch rapport uitgebracht over de situatie van verstandelijk gehandicapte vrouwen in India. Ze worden op grote schaal tegen hun wil vastgezet in inrichtingen, waar ze vaak seksueel worden misbruikt.

Het 106 pagina's tellende rapport heet Treated Worse than Animals (slechter behandeld dan dieren) en gaat over meisjes en vrouwen in India met een verstandelijke of psychosociale beperking. Human Rights Watch baseert zijn conclusies op meer dan 200 gesprekken met slachtoffers en andere betrokkenen. De organisatie ging ook in 24 instellingen kijken.

Mensen met een geestelijke of psychosociale stoornis kunnen in India door de politie van de straat worden geplukt om te worden vastgezet. “Als niemand hen komt ophalen, blijven ze soms decennialang in de instelling, zonder enig perspectief”, aldus HRW.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Indiase vrouwen met beperking ‘slechter af dan dieren’

'Vrouwen en meisjes met een beperking leven in India vaak onder meer dan erbarmelijke omstandigheden. Ze zijn slachtoffer van seksueel en fysiek geweld, elektroshock therapie, hebben een totaal gebrek aan hygiëne en wonen bovendien in uitpuilende instellingen. Dat blijkt uit een rapport dat mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) vandaag uitbracht.

Het 106 pagina's tellende rapport heet Treated Worse than Animals, naar een uitspraak van een van de slachtoffers, en gaat over meisjes en vrouwen in India met een verstandelijke of psychosociale beperking - een groep waar in India sterkte stigma's en vooroordelen over bestaan. Human Rights Watch baseert zijn conclusies op meer dan 200 gesprekken met slachtoffers en andere betrokkenen en eigen bezoeken aan 24 instellingen. Hun conclusie: de situatie is bijna altijd schrijnend.

'Er bestaat geen mogelijkheid hier weg te komen. Ik ben een gevangene', zegt een 45-jarige geïnterviewde vrouw. Een andere vrouw, 43 jaar: ‘Soms stoppen ze pillen in mijn mond alsof ze een hond aan het voeren zijn. Ik ben bang. Ik heb geen controle over wat er met mij gebeurt.’ 

HRW interviewde ook 11 jonge meisjes met een beperking die zijn opgesloten.'De vrouw die mij verzorgt, slaat me. Hard, met haar vuisten. Het doet pijn. Wanneer ze me slaat, voel ik mij verdrietig en wil ik huilen. Ik wil hier weg', zegt Karishma van 11 met een milde verstandelijke beperking.

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman