Anita Sanders is voorzitter van ReumActief © Anita Sanders

'Mijn naam is Anita Sanders, 47 jaar oud. Ik woon zelfstandig in Musselkanaal en ontvang een Wajong-uitkering van 954 euro per maand. Ik ben reumapatiënt, lichamelijk en visueel beperkt. Zo heb ik kunstknieën, versleten enkels, vergroeide handen en vingers en een zicht van een kleine twintig procent. Op mijn manier sta ik actief in het leven. Ik kom op voor de belangen van mensen met een beperking, in het bijzonder de reumapatiënten.

Ik maak me grote zorgen. De veranderingen in de zorg zijn ingrijpend en volgen op eerdere bezuinigingen. Zo besloot de regering in 2012 onbeperkte fysiotherapie voor reumapatiënten uit het basispakket te halen. Veel reumapatiënten hebben sinds die tijd geen fysiotherapie. De gevolgen zijn dat ze vaker pijn hebben, dure medicaties gebruiken en afhankelijker zijn geworden van thuiszorg en hulpmiddelen.

Omdat fysiotherapie voor mij noodzakelijk is, besloot ik een passende aanvullende verzekering af te sluiten. Voor de basis- en aanvullende verzekering betaal ik aan Achmea 164 euro per maand. Het is nodig om mijn beperkingen niet erger te laten worden. U zult begrijpen dat het voor mij een grote financiële aderlating is.

Minister Schippers adviseert me over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Zo'n stap is in mijn woongemeente nu ook dringend nodig. De gemeente Stadskanaal heeft per 1 januari 2015 exclusief met Menzis een collectieve zorgverzekering afgesloten. Een aanvullend pakket biedt chronisch zieken de mogelijkheid gecompenseerd te worden voor de kosten die samenhangen met het eigen risico. Ik heb me zeer ingespannen om dit voor elkaar te krijgen, echter tevergeefs. Menzis geeft aan geen acceptatieplicht te hebben voor de aanvullende verzekering. Ze accepteren mij wel, maar op hun polisvoorwaarden. Daardoor vergoedt deze zorgverzekeraar niet de noodzakelijke oogdruppels, hulpmiddelen en ziekenvervoer. Ik blijf dus aangewezen op mijn huidige zorgverzekeraar. Het gevolg is dat mijn eigen risico volgend jaar volledig voor eigen rekening komt. De gemeente Stadskanaal geeft aan dat deze extra kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komen. Mijn maandbijdrage aan mijn zorgverzekeraar stijgt daarmee tot boven 200 euro per maand.'

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman